Hoe bedenkt ze het?

Nu mijn stripverhaal uitgekomen is, is de tijd rijp om wat inspiratiebronnen te ontsluieren.

De belangrijkste inspiratiebron qua locatie is het bestaande dorpje Vierves-sur-Viroin, dat bij mij Vierves-sur-Hayne is geworden.

Vierves-sur-Viroin  Vierves-dorp-tekening-2

Vierves-sur-Viroin-2  Vierves-dorp-tekening

Tijdens een workshop die daar plaatsvond legde ik de basis voor het eerste hoofdstuk van mijn stripverhaal.

Qua verhaal heb ik me laten inspireren door enkele legendes, gebeurtenissen en beelden.

Hertenbed-Inne_Haine

Het ‘hertenbed’ is een steen met magische krachten. Kinderloze koppels brengen een bezoek aan de steen in de hoop dat ze spoedig en kind mogen verwachten. Inspiratie haalde ik bij ‘de stenen merrie’ (Jument de pierre / Chaise de Saint Ronan)

1354358991-cpa-bretonne-assise-2 CARTE-POSTALE-ANCIENNE-PIERRE-DE-LA-JUMENT

Suzanne, een zwakzinnige vrouw uit het plaatselijke gesticht, bidt tot de Heilige Antonius met de wens om een kind te krijgen. Nadat ze zich over het moederloze hertje Gérard ontfermde vindt er een mirakel plaats.

Met veel plezier volgde ik tijdens het werken aan mijn verhaal dan ook  het ‘wonder van Jalhay’, waarbij een lichtgevend beeld honderden kijklustigen en hoopvolle zieken aantrok. Lees hier hoe het afloopt.

Jahlhay-Maria-Mirakel

Het hert Gérard, de trigger van het mirakel, staat voor mannelijkheid en vruchtbaarheid. Deze rotstekening en de reproductie daarvan inspireerde me ook, ze toont een wezen dat half hert, half mens is. De rotstekening werd gevonden in de Trois Fréres grot in Frankrijk.

trois freres-2

trois-freres hert

Dit bericht werd geplaatst in Het Mirakel van Vierves, Strip. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

